Ətraf Mühitin İqtisadiyyatı


Creative Commons License

Həsənov R.

"İqtisad Universitet" Nəşriyyatı, Baku, 2018

  • Nəşrin Növü: Book / Textbook
  • Nəşr tarixi: 2018
  • Nəşriyyat: "İqtisad Universitet" Nəşriyyatı
  • Çap olunduğu şəhər: Baku
  • Adres: Bəli

Qısa məlumat

Ətraf mühit bizi edən təbii mühitdir. Bu mühitdə mövcud olan təbii ehtiyatları istismar etməklə, əmtəəyə çevirdikləri maddi nemətlərlə cəmiyyətin iqtisadi tələbatını ödəmək məqsədilə insan, təbii mühiti bacardığı qədər istismar etməyə yönəmlidir.

XIX əsrdə yeni bir elmi dirçəliş erasının başlanması, elm-texnologiyanın inkişafı ilə əlaqədar ətraf mühit daha çox istismar edilərək, cəmiyyətin aqresiv təsirinə məruz qaldı. Təbii sərvətlərdən yüz illərdən bəri kortəbii istifadə edilməsi nəticəsində, ətraf mühit demək olar ki, dəyişməyə məruz qalmışdır. İnsanın ətraf mühitə təsirini, təbiətin cəmiyyətin təsirinə reaksiyasını, təbii tarazlığı poza biləcək tullantıların qatılıq həddini müəyyən etmədən, təbii mühiti həyat üçün yararlı halda saxlamaq mümkün deyil. Cəmiyyətlə təbii mühitin vəhdəti hər şeydən əvvəl orqanizmlə mühitin kimyəvi tərkibinin, bunlar arasında maddələr və enerji mübadiləsinin oxşarlığı deməkdir.

İnsan üçün təbii mühit sabit və dəyişkən amilləri ilə birlikdə yalnız təbiət demək deyildir, həm də istehsal vasitələri və istehsal münasibətləri ilə birlikdə cəmiyyət də təbii mühitə aiddir, çünki insanın yaşadığı təbii mühit və təbii şərait orqanizmin yaşamasına və inkişafına təsir edir. Kapitalizmin inkişafı ilə əlaqədar olaraq, cəmiyyətdə yeni adlar altında Maltusun, Spenserin, Freydin və b. nəzəriyyələri yayılmağa başladı. Ekologiya, yevgenika (yəni insan nəslini bioloji yolla yaxşılaşdırmaq haqqında nəzəriyyəsi), əhali artımı, ərzaq çatışmamazlığı iqtisadi artım, artımın həddi ideyaları ortaya çıxdı. Maltusçulara görə Yer kürəsində əhali həddindən artıq sürətlə artır, ərzaq məhsulları çatışmır, gigiyenaya ehtiyac yoxdur, çünki müharibə, aclıq, xəstəlik və epidemiyalar Yer kürəsində əhalinin sayını tənzimləyir. Cəmiyyətin güclü hissəsinin salamat qalmasına imkan verir. Maltusçular təbii seçmə nəzəriyyəsinə əsaslanaraq bu iddia ilə çıxış edirdilər.

          Təbii seçmə nəzəriyyəsinin ən əsas fərziyyəsi təbiətdə həyat uğrunda amansız mübarizənin olması və hər canlının sadəcə özünü düşünməsidir. Darvin bu fikri ortaya atarkən ingilis klassik iqtisadçısı Tomas Robert Maltusun nəzəriyyələrindən təsirlənmişdi. Maltus qida mənbələrinin riyazi ardıcıllıq ilə artdığını, insanların isə həndəsi ardıcıllıq ilə çoxaldığını izah etmiş və ona görə insanların həyat uğrunda labüd amansız mübarizə apardıqlarını irəli sürmüşdü. Bundan əlavə Maltus həddindən artıq əhali artımının qıtlıq və xəstəlik kimi amillərlə tənzimləndiyini iddia etmişdi. Darvin isə insanlar arasındakı bu həyat uğrunda amansız mübarizəni təbiətə də tətbiq etmiş və “təbii seçmənın” bu mübarizənin nəticəsi olduğunu iddia etmişdi.

  Maltusun “Mütləq əhali sıxlığı” nəzəriyyəsinə qarşı çıxsalar da təbiətdə bioenerjinin sabit və dəyişməz olduğunu sübut edən biofiziklər Maltusu dəstəkləmək məcburiyyətində qalaraq təbii ehtiyatlardan səmərəli və qənaətlə istifadə etmək ideyaları ilə çıxış etməyə başladılar. Bu qabaqcıl elmi görüşlərin formalaşmasında XIX əsrin rus materialist fəlsəfəsinin klassikləri A.İ.Gertsenin, N.Q.Çernişevskinin, N.A.Dobrolyubovun, D.İ.Pisarevin, böyük tənqidçi və publisist V.Q.Belinskinin, habelə məhşur rus alimlərinin böyük bir dəstəsini təşkil edən İ.M.Seçenovun, D.İ.Mendeleyevin və K.A.Timiryazevin çox güclü təsiri olmuşdur. Onlar özlərinin elmi əsərlərində insan orqanizmi ilə onu əhatə edən ətraf mühit arasındakı münasibəti materialist nöqteyi-nəzərdən istiqamətləndirdilər. Nəhayət, 1866-cı ildə E.Hekkel tərəfindən ekoloji anlayış elmə gətirildi. E.Hekkelə görə ekologiya elmi canlı aləmin onu əhatə edən ətraf mühitlə qarşılıqlı əlaqəsini öyrənir. Əslində isə ekologiya cəmiyyətin təbiətə təsiri nəticəsində təbii tarazlığın pozulmasını öyrənən elmidir.

Hal-hazırda ekologiya elminin qarşısında duran əsas məsələlər, təbii mühitin vəziyyətinin qiymətləndirilməsi, onun ekoloji ehtiyat və imkanlarının təyin olunması, ətraf mühitlə cəmiyyət arasındakı qarşılıqlı əlaqələrin optimal formasını müəyyən edir.

İqtisadiyyat isə istehsal üsullarının fərqləndirilməsi xüsusiyyətləridir. Ümumiyyətlə, iqtisadiyyat məhfumu geniş mənada bir-biri ilə üzvi surətdə bağlı olan üç mənada işlənilir:

1.Cəmiyyətin iqtisadi özülü, bazisi mənasında;

2.Təsərrüfat sahələrinin, rayonların, ölkələrin bütün dünyanın iqtisadiyyatı mənasında;

3.Bütövlükdə iqtisadiyyatı və onun ayrı-ayrı sahələrini öyrənən elm və fənn mənasında.

Ətraf mühitin iqtisadiyyatı iqtisadiyyatın əsas sahələrindən biri olmaqla insan fəaliyyətinin mühüm aparıcı sahısidir. O, iqtisadiyyat və ekologiya elmi arasında vasitəçilik edərək ətraf mühitin iqtisadiyyatını və mühafizəsini tədqiq edir. İqtisadiyyat insan cəmiyyətinin bünövrəsini təşkil edirsə, ətraf mühitin iqtisadiyyatı fənni isə təbii ehtiyatlardan səmərəli istifadə etmək konsepsiyasını irəli sürür.

İqtisadiyyat və ekologiya elmlərindən fərqli olaraq ətraf mühitin iqtisadiyyatı elmi təbiətdə əşyaların dinamik, mütanənasib dövr etməsi üçün insanın təbiətə yüksək səviyyədə səmərəli təsir üsullarını öyrənən elmidir.

İnsan fəaliyyətinin təbiətlə sarsılmaz təməlini müəyyən edən ətraf mühitin iqtisadiyyatı elmi haqqında insanlar müəyyən biliklərə, elmi təfəkkürə malik olmalıdırlar. Bir cəhəti düşüncəli surətdə dərk etməliyik ki, ətraf mühitin iqtisadiyyatı, onun üzdə görünən və görünməyən tərəflərini, keçmişini və gələcəyini az-çox düzgün dərk etmədən, şəxsi və birgə fəaliyyətimizi iqtisadi cəhətdən düzgün qura bilmərik. Bu baxımdan iqtisadi biliklərin əsaslarına yiyələnmək, ətraf mühitin iqtisadiyyatı elminin qanun və kateqoriyalarını öyrənmək hamı üçün gərəkli və faydalıdır. Bunu da qeyd etmək lazımdır ki, ətraf mühitin iqtisadiyyatı elmi yalnız iqtisadçı və ya idarəedənlər üçün deyil, ixtisasından asılı olmayaraq bütün vədəndaşlar və təhsil alanlar üçün çox gərəkli bilik sahəsidir.

Təqdim olunan dərslik giriş, on altı fəsil, ədəbiyyat siyahısı və mündəricatdan  ibarətdir. Hər bir fəsil isə müvafiq olaraq ayrı-ayrı mövzuları əhatə edir. Dərslikdə tələb olunan əsas cəhətlərdən biri orada fəsillərin, mövzuların məntiqi ardıcıllığı, şəkil, şəkil-sxem, əlaqə qrafikləri və cədvəllərin  birinin digəri ilə uzlaşması, elmi anlayışların tədqiqinin nəticəsidir.