Problems of taxation of educational institutions at the modern stage of development of the economy of Azerbaijan


Creative Commons License

Salayev R., Ramazanova D., Allahverdiyeva N.

55th International Scientific Conference on Economic and Social Development Development, vol.4, pp.21-30, 2020 (Conference Book)

Qısa məlumat

Today, the education system to a large extent characterizes the quality of life of the population, creating the starting conditions for the development of the human and economic potential of the country. The legislation of the Republic of Azerbaijan on Education states that education is defined as a socially significant good, a focused process of education and training in the interests of a person, family, society, and the state. That is why the development of the educational sphere is the most important area of activity of the state. Recently, the education sector in Azerbaijan underwent a qualitative reform in the form of a change in the legislative framework, a change in the orientation, goals and objectives of the educational process, a change in the funding mechanism for education, etc. The Tax Code of the Republic of Azerbaijan and the laws adopted in accordance with it contain provisions defining the specifics of taxation in educational institutions. It should be noted that the taxation of educational institutions is a dynamically developing institution of tax law, as it has been subject to a number of changes in legislation and law enforcement practice. In addition, through the implementation of all the functions of taxes, including fiscal, regulatory, reproduction, taxes are perceived as an effective mechanism for influencing the country's economy. Moreover, most of the leading foreign countries of the world consider education as a specific sector of the economy.

Bu gün təhsil sistemi böyük ölçüdə əhalinin həyat keyfiyyətini xarakterizə edir, ölkənin insan və iqtisadi potensialının inkişafı üçün başlanğıc şərtlər yaradır. Azərbaycan Respublikasının Təhsil haqqında qanunvericiliyində təhsilin sosial əhəmiyyətli bir nemət, insanın, ailənin, cəmiyyətin və dövlətin maraqlarına yönəlmiş təhsil və təlim prosesi kimi müəyyən edildiyi bildirilir. Məhz buna görə də təhsil sahəsinin inkişafı dövlətin ən vacib fəaliyyət sahəsidir. Bu yaxınlarda Azərbaycanın təhsil sektorunda qanunvericilik bazasında dəyişiklik, təhsil prosesinin istiqamətinin, məqsəd və vəzifələrinin dəyişdirilməsi, təhsilin maliyyələşdirilməsi mexanizmində dəyişiklik və s. şəklində keyfiyyət islahatı aparılmışdır. Azərbaycan Respublikasının Vergi Məcəlləsində və ona uyğun olaraq qəbul edilmiş qanunlarda təhsil müəssisələrində vergitutmanın xüsusiyyətlərini müəyyən edən müddəalar mövcuddur. Qeyd etmək lazımdır ki, təhsil müəssisələrinin vergitutma sistemi vergi hüququnun dinamik inkişaf edən bir təsisatıdır, çünki o, qanunvericilikdə və hüquq-mühafizə təcrübəsində bir sıra dəyişikliklərə məruz qalmışdır. Bundan əlavə, vergilərin bütün funksiyalarının, o cümlədən fiskal, tənzimləyici, təkrar istehsal funksiyalarının həyata keçirilməsi yolu ilə vergilər ölkə iqtisadiyyatına təsir göstərmək üçün təsirli mexanizm kimi qəbul edilir. Bundan əlavə, dünyanın aparıcı xarici ölkələrinin əksəriyyəti təhsili iqtisadiyyatın spesifik bir sektoru hesab edir.