Hesabatlılığın və şəffaflığın təkmilləşdirilməsi zərurəti


Creative Commons License

Hacıyeva A.

GLOBAL TENDENCIES AND MODERN AZERBAIJAN Materials of the republican scientific conference, Mingachevir, Azerbaijan, 5 - 06 April 2018, vol.1, no.1, pp.167-169, (Full Text)

Qısa məlumat

Hesabatlılığın və Ģəffaflığın təkmilləĢdirilməsi zərurəti

Hacıyeva Aynur Sabir qızı

Azərbaycan Dövlət İqtisad Universitetinin dissertantı

Azərbaycan Respublikası iqtisadiyyatının dünya iqtisadi sisteminə inteqrasiyası, dövlət

idarəetmə sistemində islahatların aparılması prosesi, həyata keçirilən özəlləşdirmə, sahibkarlıq

mühitinin formalaşdırılması, maliyyə mənafeləri obyektiv olaraq heç də həmişə üst-üstə düşməyən

iqtisadi qrupları özündə birləşdirən təsərrüfat subyektlərinin yaranması və inkişafı, əksər nazirlik və

idarələrdə mütərəqqi maliyyə nəzarəti forması kimi qəbul edilmiş beynəlxalq standartlara cavab

verən audit sisteminin qurulmasını tələb edir.

Azərbaycan Respublikası Prezidentinin 2012-ci il 5 sentyabr tarixli 2421 nömrəli Sərəncamı

ilə təsdiq edilmiş ―Korrupsiyaya qarşı mübarizəyə dair 2012-2015-ci illər üçün Milli Fəaliyyət

Planı‖nın 13.2-ci bəndinə əsasən ―Beynəlxalq təcrübə nəzərə alınmaqla auditor xidmətinin inkişaf

konsepsiyasının 2012-2020-ci illər‖ hazırlanması Auditorlar Palatasının qarşısında bir vəzifə olaraq

qoyulmuşdur. Həmin konsepsiyanın razılaşdırılmış planına əsasən giriş, 5 fəsil və 16 bölmədən

ibarət hazırlanması nəzərdə tutulmuş və iş başa çatdırılmışdır. Belə ki, Maliyyə Nazirliyi və

Hesablama Palatası ilə birlikdə daxili audit haqqında qanunvericiliyin təkmilləşdirilməsi üçün

təkliflərin hazırlanması, Vergilər Naziriliyi ilə birlikdə məcburi auditdən yayınmaya görə inzibati

məsuliyyətin tətbiqi ilə bağlı mexanizmlərin müəyyən edilməsi üçün tədbirlərin görülməsi, habelə

müstəqil audit sahəsində beynəlxalq standartların tətbiqi ilə əlaqədar tədbirlərin davam etdirilməsi

və ―Beynəlxalq təcrübə nəzərə alınmaqla auditor xidmətinin inkişaf konsepsiyası‖nın (2012-2020-ci

illər) layihəsinin hazırlanması Auditorlar Palatası tərəfindən həyata keçirilir. Korrupsiyaya qarşı

mübarizə sahəsində 2003-cü ildən bu günədək 3 dövlət proqramı qəbul edilib, onların müddəaları

müvəffəqiyyətlə icra edilib. Hazırda ―Açıq Hökumətin təĢviqinə dair 2016-2018-ci illər üzrə ən

168

son Milli Fəaliyyət Planı” mövcuddur, özündə korrupsiyaya qarşı mübarizə məsələlərini ehtiva

edir.

2016-cı ilin dekabrında Prezident İlham Əliyev tərəfindən ―Milli iqtisadiyyat və

iqtisadiyyatın əsas sektorları üzrə strateji yol xəritəsi” təsdiq olunub. Dövlətimizin başçısının

iqtisadi siyasətinin, o cümlədən strateji yol xəritəsinin əsasını da hesabatlılıq və şəffaflıq prinsipi

təşkil edir. Ümumi aspektlə yanaşı 11 istiqamətdə aparılan Strateji Yol Xəritəsində cəmiyyətin 3

institutunun vəhdəti təmin olunub: dövlət, sahibkarlıq və vətəndaşlıq triadası. [2.səh147].

Sevindirici haldır ki, Strateji Yol Xəritəsində də ―Azərbaycan 2020: gələcəyə Baxış‖ inkişaf

konsepsiyasından törəyən müddəalar var və bir növ bu sənədlər arasında varislik təmin olunub.

2016-cı il ərzində 38 sərbəst auditorun, 67 auditor təşkilatının (o cümlədən 4 xarici auditor

təşkilatının filialı və nümayəndəliyi və 18 xarici investisiyalı auditor təşkilatı) auditor fəaliyyətini

həyata keçirmək hüququ olmuşdur. 37 sərbəst auditor və 67 auditor təşkilatı tərəfindən Auditorlar

Palatasına öz fəaliyyətlərinə dair hesabatlar təqdim edilmişdir. Təqdim edilmiş hesabatlara əsasən

müəyyən edilmişdir ki, hesabat dövründə təsərrüfat subyektləri ilə 56 862 165,5 manat məbləğində

3540 müqavilə bağlanmışdır. Bağlanmış müqavilələrin xüsusi çəkisi xarici auditor təşkilatlarının

filial və nümayəndəlikləri üzrə sayına görə 14,0% və məbləğinə görə 64,4%, xarici hüquqi şəxslərin

ticarət nişanından istifadə edən auditor təşkilatları üzrə sayına görə 14,9% və məbləğinə görə

25,5%, yerli auditor təşkilatları üzrə sayına görə 13 43,2% və məbləğinə görə 6,9%, sərbəst

auditorlar üzrə sayına görə 27,9% və məbləğinə görə 3,2% təşkil etmişdir. 2015-ci il ilə müqayisədə

2016-cı ildə bağlanmış müqavilələrin sayı 3094-dən 3540-a qədər, yəni 446 ədəd və ya 14,4%

artmış, məbləği isə 49 106 089,0 manatdan 56 862 165,5 manata qədər, yəni 7 756 076,5 manat və

ya 15,8% artmışdır [3, səh13-19].

Korrupsiyadan törəyən haqsız rəqabət amili də real iqtisadiyyatın inkişafına ciddi mane olur.

Məhz bunun nəticəsində sahibkarlıq fəaliyyətində əsassız müdaxilə və maneə halları mümkün olur,

istehlakçıların hüquqları pozulur.

Korrupsiya dövlət vəsaitlərindən istifadənin səmərəliliyini də nəzərəçarpacaq dərəcədə aşağı

salır. Beynəlxalq qurumların araşdırmaları daha maraqlı asılılığı da üzə çıxarmışdır. 132 ölkənin

timsalında korrupsiya səviyyəsi ilə onun rəqabətqabiliyyətliliyi arasında qarşılıqlı əlaqənin olduğu

təsdiqlənmişdir. Belə ki, dünyada elə bir ölkə yoxdur ki, eyni zamanda həm yüksək korrupsiya

səviyyəsinə, həm də yüksək rəqabətqabiliyyətliliyə malik olsun. Eyni zamanda az korrupsiyaya

uğramış və rəqabətqabiliyyətliliyi aşağı olan ölkəyə də rast gəlinməmişdir. Hesablaşmalara görə,

korrupsiyanın səviyyəsi ilə rəqabətqabiliyyətlilik arasında qarşılıqlı əlaqə (korrelyasiya) əmsalı 0,87

təşkil edir ki, bu da öz növbəsində, belə əlaqənin çox güclü olduğuna dəlalət edir. Korrupsiyanın

azaldılması rəqadətqabiliyyətliliyi artırır, kiçik, orta və iri biznesi inkişaf etdirir, inflyasiya

səviyyəsini aşağı salır, yoxsulluğu azaldır, xalqın güzəranını yüksəldir ki, bu da yalnız

iqtisadiyyatın səmərəliliyinin yüksək olması şəraitində mümkündür.

Aparılan təhlillər sübut edir ki, Azərbaycan iqtisadiyyatının inkişafına dair Strateji Yol

Xəritəsində iqtisadiyyatımızda mövcud olan problemlərin həlli, hesabatlılığın yüksək səviyyədə

qurulması və şəffaflığın artırılması bağlı olan çatışmazlıqların aradan qaldırılması iqtisadi siyasətin

və islahatların effektivliyinin artırılmasının mühüm bir amili kimi qiymətləndirilir.

Ədəbiyyat

1. Azərbaycan Respublikasinda auditor xidmətinin inkişaf konsepsiyasi (2012-2020-ci

illər)Baki –2013

2. Azərbaycan İqtisadiyyatının Strateji Yol Xəritəsi: Hesabatlılıq və şəffaflıq problemləri

(Beynəlxalq Elmi-Praktik Konfrans., Bakı, 21-23 sentyabr 2017-ci il).

3. Azərbaycan Respublikasi Auditorlar Palatasinin 2016-Cı İl Üzrə Fəaliyyətinin Yekunlarina

Dair Hesabat, Bakı-2016.

4. V.T.Novruzov ―Maliyyə və iqtisadi sahədə tam şəffaflıq təmin edilməlidir‖, Azərbaycan

qəzeti N230, 22.10.2015

5. www.audit.gov.az